Moderne digitale media en communicatie

Wat wordt er verstaan onder modern digitale media en communicatie? Hiermee wordt eigenlijk ‘nieuwe media’ bedoeld. Nieuwe media is eigenlijk digitale media.

Nieuwe media zijn vernieuwde communicatiemiddelen. Voorbeelden hiervan zijn Facebook, smartphones, videogames, digitale fotografie, mobiele telefonie, digitale film etc.

Nieuw versus Oud

Het tegenovergestelde van ‘nieuw’ is ‘oud’. Wat verstaan we dan onder ‘oude media’? Er bestaan nog steeds oude media, zoals een analoge telefoon, een analoog fototoestel, televisie, pers en papieren kranten.

Moderne digitale media is overal om ons heen en dankzij dit fenomeen is het gebruiksgemak van veel apparaten verbeterd. Denk bijvoorbeeld aan die oude fototoestellen waarbij je nog door een lens moest kijken en het fotorolletje moest ontwikkelen voordat je de geschoten foto’s kon zien. Bijna ondenkbaar! En nu maken we honderden foto’s met onze digitale camera, dankzij een minuscuul kaartje, wat in de camera gaat, met extra opslagruimte. Termen zoals ‘Selfies’ bestonden toen nog niet, want het was niet mogelijk om een ‘selfie’ te maken en deze weer direct te wissen omdat je neus er te groot uitzag op die foto.

mobiele tel mobiele tel1

 

Het gebruik van navigatie op een smartphone is ook een voorbeeld van nieuwe media. Vroeger nam men een papieren wegenkaart mee als ze naar een onbekende stad gingen. Of zelfs een landkaart als ze op vakantie gingen. Tegenwoordig is de route binnen een paar seconden uitgestippeld op je smartphone. Bovendien krijg je ook nog eens, middels een digitaal stemmetje, te horen welke kant je exact op moet. Bij een plotselinge verkeerde afslag, stippelt het navigatiesysteem een nieuwe route uit.

smartphone navigatie

Moderne digitale communicatie

Ook op het gebied van communicatie is er veel veranderd dankzij nieuwe media. Neem bijvoorbeeld het Amber Alert systeem. Amber Alert is een landelijk waarschuwingsbericht na een kindontvoering of kindervermissing. De politie kan een kind vermissing op een snelle manier in heel Nederland bekend maken met het Amber Alert. Dit wordt verstuurd via websites, Twitter en e-mail. Maar ook via sms berichten, whats app en televisie. Hierdoor vergroot de kans dat het kind gevonden wordt doordat iedereen ervan op de hoogte is. Bovendien bereiken dit soort noodberichten heel snel sociale platforms, zoals Twitter en Facebook. Doordat facebook gebruikers de noodberichten delen met de vrienden in hun lijst en die delen het dat ook weer met hun vrienden enzovoort, wordt het bereik ontzettend snel vergroot. Door het plaatsen van een Tweet wanneer je iets verdachts ziet en hierin Amber Alert tagd middels een hashtag, vergroot dit de kans dat het kind gevonden wordt.

Wil je meer weten over de trends in digitale media? Kijk dan op de site van Marketingfacts.nl

 

 

 

Plaats een reactie